ŠVÁBOVÁ, Božena, DOLINSKÁ, Eva, 2024. Komunikácia dieťaťa s umením v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2024. 170 s. ISBN 978-80-561-1138-3.

    Snaha priblížiť školu životu si vyžaduje inováciu a modernizáciu všetkých zložiek vzdelávacieho a výchovného procesu, čo sa odráža v ich cieľoch, obsahu, formách a metódach práce, v interakcii medzi učiteľom a žiakom. Výsledkom toho je snaha pedagógov zavádzať do osnov netradičné aktivity, postupy práce s deťmi. V  humanistickom poňatí výchovy a vzdelávania sa zdôrazňuje skutočnosť encyklopedickosť a skostnatenosť informácií nahradiť metódami aktívneho a tvorivého získania poznatkov, kde sa nezanedbáva osobnostný a sociálny rozvoj detí. A práve rôzne druhy umenia, rôzne metódy a formy práce
    v predprimárnom vzdelávaní nám umožňujú nájsť cestu k dieťaťu. S podporou projektu KEGA s názvom Využitie metód tvorivej dramatiky v procese predprimárneho vzdelávania, ktorý sa riešil v rokoch 2022-2024 vychádza predmetná monografia s názvom Komunikácia dieťaťa s umením v predprimárnom vzdelávaní. Cieľom monografie bolo analyzovať a zistiť súčasný stav integrácie jednotlivých druhov umenia
    v edukačnom priestore. Predmetnú problematiku autorky analyzovali v troch rovinách, a to teoretickej, aplikačnej a empirickej. V rámci empirickej roviny realizovali prieskum formou dotazníka. Pri stanovení cieľov prieskumu postupovali v dimenziách renomovaných autorov, ktorí zhŕňajú jednotlivé aspekty v ucelenej definícii kvalitatívneho (ale aj kvantitatívneho) výskumu tak, že je to proces skúmania javov a problémov v autentickom prostredí s cieľom získať komplexný obraz týchto javov založený na dátach a špecifickom vzťahu medzi bádateľom a účastníkom prieskumu, a preto zámerom bolo pomocou prieskumných postupov a dotazníkovej metódy odkryť a reprezentovať to, ako učitelia materských škôl chápu, prežívajú, rozkrývajú a aplikujú integratívny prístup k umeniu.
    Predškolské obdobie je charakteristické významnými zmenami v rôznych oblastiach rozvoja osobnosti dieťaťa. Prostredie materskej školy, do ktorého prichádza dieťa z rodinného prostredia, výrazne ovplyvňuje jeho správanie, prežívanie, vnímanie, konanie. Kontakt s umením má obrovský vplyv na formovanie osobnosti dieťaťa. V  humanistickom poňatí výchovy a vzdelávania sa zdôrazňuje skutočnosť
    encyklopedickosť a skostnatenosť informácií nahradiť metódami aktívneho a tvorivého získania poznatkov, kde sa nezanedbáva osobnostný a sociálny rozvoj detí. A práve výchova prostredníctvom umenia prebieha mnohými spôsobmi a na viacerých úrovniach – vizuálnej, vokálnej, hudobnej, výtvarnej, pohybovej, dramatickej. Umenie umožňuje v predprimárnom vzdelávaní nájsť cestu k dieťaťu. Aktívna účasť dieťaťa na umeleckých aktivitách alebo tvorba vlastných umeleckých výtvorov vplýva na rozvoj sociálnych postojov, učí deti nielen vyjadrovať sa, ale realizovať vlastné nápady.
    Predkladaná monografia akcentuje fakt, že výchova umením k umeniu zohráva dôležitú úlohu v živote dieťaťa. Čím bližší a častejší bude kontakt dieťaťa s rôznymi druhmi umenia, prístupnými jeho chápaniu a cíteniu, tým ľahšie bude vyjadrovať vlastné zážitky pomocou farbičiek, štetca, slov či gest. Umenie detí vzniká z ich prirodzenej potreby prejaviť seba a svoju fantáziu. Dieťa nahrádza naše sivé obrazy každodenného života rozprávkovými krajinami, v ktorých je ono výnimočným a vysnívaným človekom. Toto charakteristické vnímanie sveta a emócií, ktoré ho sprevádzajú, deti prejavujú prostredníctvom vlastných umeleckých výtvorov. Dieťa si však neuvedomuje výhody umeleckých aktivít. Pre neho je to
    forma zábavy, hra, ktorá zahŕňa vytváranie a následné prijímanie vlastných diel. Integrácia rôznych druhov umenia je v prostredí materskej školy nenásilná.

     

    Hudobné, výtvarné, literárne, dramatické, pohybové, združené umenie skrýva v sebe veľký potenciál, pretože učí nielen vnímať, teda zachytávať svet zmyslami, ale vo svojom tvorivom procese umožňuje zúčastneným vyjadriť to, čo pri činnostiach cítia, čo si predstavujú, spontánne reagujú na svoje okolie a zaujímajú vlastný postoj k okoliu, vyjadrujú svoje myšlienky, prejavujú nálady, čím sa znásobuje efektívnosť učenia sa. Je to v rukách pedagóga, aby sa dieťa v stimulujúcom tvorivom procese malo možnosť v umeleckých aktivitách prejaviť, sebarealizovať, objavovať a spoznávať seba a okolitý svet, v spolupráci s kolektívom prežívať a vyjadriť prostredníctvom rôznych výrazových prostriedkov, vytvárať
    vlastné, originálne a jedinečné produkty a výtvory, ktoré prinášajú nezabudnuteľné zážitky, poznatky a nové skúsenosti. Deti sú tvorivo aktívne, vnímajú svoje okolie, chcú sa prezentovať a prejaviť ako tvoriví umelci. Integrované vyučovanie sa nezaobíde bez tvorivých pedagógov a detí, ich tvorivého potenciálu, fantázie, spontánnosti, zvedavosti, tvorivosti a záujmu o život vo svojom okolí.