Profesijná charakteristika
Som vyštudovaná sociálna pracovníčka a špeciálna pedagogička.
Vo svojej práci sa zameriavam na sieťovanie, komunitné plánovanie a multidisciplinaritu. Spolu so školskými komunitami sa venujem predovšetkým bezpečiu a dialógu v školách, tiež inklúzii, ktorá vychádza z postmoderny. Dlhodobo pôsobím ako vysokoškolská učiteľka, lektorka, facilitátorka a teraz tiež ako ambasádorka multidisciplinárneho prístupu v ŽSK. Niekoľko rokov realizujem poradenstvo a konzultačnú činnosť. Chvíľu som pracovala aj ako dobrovoľníčka v internetovej poradni IPčko, o.z.. Pri práci s rodinou pracujem s pripojením hlasov a jazykov do konverzácii o žiadanej zmene. Baví ma spoločne hľadať spôsob ako tvoriť dialóg, a z neho liečivý systém, v ktorom sa cítime spoločne dobre. Komunikácia v konzultáciách s kýmkoľvek je pre mňa prostriedkom k vzájomnej reflexii a porozumeniu rovnováhy fungovania vo vzťahoch. Darí sa mi práca so skupinami profesionálov v oblasti školstva a sociálnej práce. Je pre mňa veľkou výzvou poznať pojítka tímovosti, efektívnej spolupráce a užitočného dialógu. Osobne si myslím, že som neustále na dobrodružnej ceste sebapoznania. Mnohokrát sa vďaka vzťahovým konštruktom s inými o sebe veľa dozvedám spôsobom, ktorý ma rozvíja a baví. Systematicky sa venujem mentorskej, školiacej a koordinačnej činnosti zameranej na etablovanie multidisciplinárnych tém a tímov do komunít. Aktuálne som koordinátorkou školského podporného tímu a školskou špeciálnou pedagogičkou na dvoch stredných školách. Dodnes som absolvovala aj lektorovala viaceré vzdelávacie programy. Vo vlastnej praxi najviac používam kolaboratívne, dialogické prístupy ako "Open dialogue", „Solution Focused Approach“. Som garantkou inovačných programov "Multidisciplinárny prístup v diagnostike porúch fetálneho alkoholového spektra", "Inklúzia a podporné opatrenia v praxi" a špecializačného programu "Rozvoj kľúčových kompetencií koordinátora školského podporného tímu" ktoré sú určené pre školské podporné tímy a odborných zamestnancov.
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby: https://ais2.ku.sk/repo2/repository/default/ais/zamestnanec/PF_KU/SK/olga.okalova.ku.sk.html
Ocenenia
Členka Expertnej skupiny pre inovácie v systéme poradenstva a prevencie, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Členka Hlavnej koordinačnej skupiny Komponent 6: Reformy 2 Plánu obnovy a odolnosti SR - Definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania, Národný inštitút vzdelávania a mládeže
Verification of Excellence in Research - Periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti
2022: https://ver.cvtisr.sk/vysledky/:
(8)https://app.crepc.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=F472978C741383324DDB3C2F
(9)https://app.crepc.sk/?fn=detailBiblioForm&sid=98450E162FA634A8C1BA195F00
Publikácie
Autor/Kolektív: | PhDr. Oľga Okálová, PhD. |
---|
Ďalší autori: | Pavel Nepustil |
---|
Vydavateľstvo: | VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku |
---|
Rok vydania: | 2022 |
---|
ISBN: | ISBN 978-80-561-0950-2 |
---|
Stiahnuť publikáciu |
Autor/Kolektív: | PhDr. Oľga Okálová, PhD. |
---|
Ďalší autori: | Pavel Nepustil |
---|
Vydavateľstvo: | VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku |
---|
Rok vydania: | 2022 |
---|
ISBN: | ISBN 978-80-561-0956-4 |
---|
Stiahnuť publikáciu |
Autor/Kolektív: | PhDr. Oľga Okálová, PhD. |
---|
Ďalší autori: | Miroslava Bruncková |
---|
Vydavateľstvo: | VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku |
---|
Rok vydania: | 2022 |
---|
ISBN: | 978-80-561-0977-9 |
---|
Stiahnuť publikáciu |
Autor/Kolektív: | PhDr. Oľga Okálová, PhD., prof. PaedDr. Tomáš Jablonský, PhD., prof. PhDr. Ingrid Emmerová, PhD. |
---|
Vydavateľstvo: | VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku |
---|
Rok vydania: | 2021 |
---|
ISBN: | 978-80-561-0937-3 |
---|
Autor/Kolektív: | PhDr. Oľga Okálová, PhD. |
---|
Vydavateľstvo: | Východiska centra diagnostiky, terapie a prevencie FAS pre národnú stratégiu MP 2018-2028 |
---|
Rok vydania: | 2019 |
---|
ISBN: | 978-80-561-0638-9 |
---|
Stiahnuť publikáciu |
Publikácie sú evidované v CREPČ:
Kategórie EPC do roku 2021: 6 x AEC; 6 x AFD; 4 x ADF; 3 x AGI; 3 x FAI; 2 x AAB; 2 x ADM; 2 x GII; 1 x bez kategórie; 1 x AAA
Kategórie EPC od roku 2022: 17 x V2; 7 x V3; 5 x I1; 4 x O2; 4 x V1; 3 x X1; 2 x O1; 2 x P1; 1 x bez kategórie; 1 x I2
Vlastné
Som autorkou konceptu "Bezpečná škola", ktorý implementujem predovšetkým v rámci aktivít občianskeho združenia "Inštitút dialogických praxí". Aktuálne s praktikmi a vysokoškolskými študetmi koordinujem rozvoj konceptu a podporu wellbeingu u školských komunít. Pomocou neho sa môžeme my všetci, ktorým na pohode vo vzdelávaní záleží, vzájomne inšpirovať k spolupráci a bezpečiu škôl. Postupne, v rámci konceptu, prinášame do inkluzívnej praxe konkrétne nástroje k spoluvytváraniu žiadúcich zmien. Metodologickým základom "Bezpečnej školy" je integrita dvoch prístupov Kids Skills a Sociálneho konštrukcionizmu priamo do piatich úrovní podpory poradenstva a prevencie. V rokoch 2019 - 2023 sú spracované, pilotované a výskumne overené nástroje pre úroveň 1. až 3. Ide predovšetkým o metodiky, mentoring a koučing k modulom:
ÚROVEŇ PODPORY 1. - Univerzálna prevencia a podpora:
1. Tréning prosociálnych zručností a spôsobilostí;
2. Tréning zručností a spôsobilostí rozvíjajúci exekutívne funkcie;
3. Tréning zručností a spôsobilostí rozvíjajúci kariérovú orientáciu;
ÚROVEŇ PODPORY 2. - Cielená intervencia a podpora:
4. Tréning zručností a spôsobilostí aktérov podpornej siete dieťaťa/žiaka;
5. Tréning základných zručností a spôsobilostí aktérov v multidisciplinárnej podpore (MDP) na mikro-úrovni;
ÚROVEŇ PODPORY 3. - Riešenie komplexných prípadov:
6. Tréning špecifických zručností a spôsobilostí (ŠZS) v integrovanej MDP na mezo-úrovni I.;
Ak vás koncept "Bezpečná škola" zaujal, kontaktujte ma prosím a pridajte sa do nášho tímu.