Týždeň vedy a techniky 2025: AI pre učiteľov: praktické tipy a nápady od prezentácií po podcasty
V rámci Týždňa vedy a techniky 2025 sa na Pedagogickej fakulte KU uskutočnil hybridný webinár „Keď AI rozpráva, spieva, kreslí a prezentuje: multimodálna inteligencia pre učiteľov“, ktorý viedla Mgr. Dušana Babicová, PhD.
Zloženie účastníkov bolo pestré: prezenčne sa zúčastnili študenti učiteľstva informatiky, online sa pripojili učitelia z praxe vyučujúci rôzne predmety na všetkých stupňoch vzdelávania – od primárneho až po vysoké školy.
Účastníci mali možnosť zažiť umelú inteligenciu v praxi. Naživo vznikla prezentácia vytvorená pomocou Gamma.app, z ktorej sa následne v nástroji NotebookLM generoval podcast. Predstavený bol aj potenciál NotebookLM na rýchlu tvorbu interaktívnych kartičiek a kvízov pre žiakov, ako aj ďalšie výhody tohto nástroja pri príprave a učení sa. Webinár ukázal aj tvorivú a hravú stránku multimodálnej AI: účastníci videli, ako dokáže AI skomponovať pesničku či vytvoriť maľovanku podľa fotografie dieťaťa. Predvedená bola aj možnosť využitia AI pri nácviku anglickej konverzácie formou AI tútora a pre informatikov aj gamifikované a adaptívne nástroje na učenie sa programovacích jazykov. Okrajovo sa spomenuli aj ďalšie možnosti využitia AI vo vzdelávaní.
Podujatie poskytlo jasný a prístupný pohľad na to, ako môžu rôzne AI nástroje podporiť tvorivosť, porozumenie, motiváciu žiakov, ale aj samotné učenie sa a myslenie, pričom zároveň šetria čas učiteľov pri tvorbe materiálov. Atmosféra bola dynamická – účastníci sa aktívne zapájali otázkami a nápadmi na využitie AI v praxi. Spätné väzby boli veľmi pozitívne; mnohí si odniesli konkrétne nápady, ktoré plánujú využiť vo svojej výučbe a študenti informatiky odchádzali veľmi inšpirovaní.
Webinár poukázal na to, že umelá inteligencia môže byť užitočným partnerom učiteľa na všetkých stupňoch a všetkých predmetoch. AI dokáže obohatiť vyučovanie o nové formy učenia (sa), no je dôležité aktívne vyberať také prístupy, ktoré nenahrádzajú ľudské myslenie, ale naopak ho podporujú a rozvíjajú.

