Interpretačné kurzy zo spevu a klavírnej spolupráce pod vedením lektorov – Anna Noworzyn-Sławińska, Grzegorz Biegas

    18. november 2025
    Dňa 13. a 14. novembra 2025 prebiehali na Katedre hudby PF KU v Ružomberku dvojdňové interpretačné kurzy v sólovom speve a klavírnej spolupráci.
    Interpretačné kurzy zo spevu a klavírnej spolupráce pod vedením lektorov – Anna Noworzyn-Sławińska, Grzegorz Biegas

    Dňa 13. a 14. novembra 2025 prebiehali na Katedre hudby PF KU v Ružomberku dvojdňové interpretačné kurzy v sólovom speve a klavírnej spolupráci, ktoré sa konajú každoročne. Pre študentov sú výbornou príležitosťou na zdokonalenie sa a získanie poznatkov a skúseností v oblasti komornej vokálnej interpretácie od významných slovenských  a zahraničných lektorov.

    Tento rok viedli interpretačné kurzy zo spevu dr Anna Noworzyn-Sławińska, ktorá pôsobí na Hudobnej akadémii Karola Szymanowského v Katoviciach a na Katedre hudby Univerzity Jána Długosza v Čenstochovej, s ktorou Katedra hudby PF KU v Ružomberku spolupracuje už viac ako 20 rokov. Počas kurzov sa venovala najmä študentom spevu a radila im prevažne v oblasti vokálnej techniky a interpretácie speváckeho partu árií z obdobia baroka a klasicizmu.

    Lektorom klavírnej spolupráce bol prof. dr hab. Grzegorz Biegas, ktorý pôsobí ako prorektor a profesor na Katedre komornej hudby na Hudobnej akadémii Karola Szymanowskeho v Katoviciach. V rámci kurzov sa venoval ako študentom spevu, tak aj študentom klavírnej spolupráce pri riešení technických a interpretačných problémov a dosahovaní vzájomnej súhry.

    Cenné rady a nadobudnuté skúsenosti získané počas kurzov môžu študenti následne uplatniť na interných koncertoch a verejných vystúpeniach Katedry hudby PF KU v Ružomberku, semestrálnych skúškach, medzinárodnej súťaži Študentská umelecká činnosť 2026 a v praxi.

    Súčasťou interpretačných kurzov bol aj koncert lektorov, ktorý bol dramaturgicky vystavaný z troch častí. V prvej časti odzneli árie Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händla, v ktorých speváčka ukázala dokonalé ovládanie svojho hlasu a zároveň pohyblivosť a majstrovskú virtuozitu v koloratúrnych frázach. V druhej časti mali poslucháči možnosť zoznámiť sa so štyrmi poľskými piesňami Fryderyka Chopina, ktoré boli obecenstvu menej známe, avšak vďaka speváčkinmu vokálnemu prejavu výrazovo a charakterovo zaujímavé. V záverečnom bloku zazneli skladby amerických skladateľov – Leonarda Bernsteina a Benjamina Brittena, v ktorých interpretka preukázala schopnosť modulácie hlasu vzhľadom k obsahu textu, zreteľnú dikciu anglického textu a neprekonateľný výraz. Koncert bol ukončený známym duetom Barcarolle z opery Hoffmanove poviedky od Jacquesa Offenbacha, v ktorom okrem Anny Noworzyn-Sławińskej vystúpila aj Miriam Žiarna. Ich interpretácia sa vyznačovala skvostným a vyrovnaným zladením nielen hlasov, ale aj výrazovej komunikácie. Vysokú umeleckú hodnotu koncertu priniesla klavírna spolupráca Grzegorza Biegasa, ktorý sa prejavil v detailnom prepracovaní klavírnych sprievodov skladieb z rôznych štýlových období, bohatou výrazovosťou a dynamickou škálou, najmä jedno dych berúce fortissimo, ktoré ohromilo celé publikum a v citlivom vnímaní a cítení so speváčkou.

     

    Autor článku: Laura Stopjaková
    Autor fotografií: Miriam Žiarna, Martina Procházková