Noc hudby – Od klasiky k filmu

    Synagóga v Ružomberku sa 18. júna 2021 o 19.00 hodine ponorila do Noci hudby.
    Noc hudby – Od klasiky k filmu

    Noc hudby – Od klasiky k filmu

    Synagóga v Ružomberku sa 18. júna 2021 o 19.00 hodine ponorila do Noci hudby.

    Podnázvom, ako aj leitmotívom umeleckého programu boli skladby Od klasiky k filmu. Hviezdami piatkového večera sa stalo 15 hudobných výstupov popretkávaných sprievodným slovom Janky Bednárikovej. Umelecky hodnotný program pre verejnosť pripravili pedagógovia a doktorandi Katedry hudby Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku. Dramaturgia koncertu dala priestor speváckym a inštrumentálnym číslam. Kvalitné klavírne sprievody, ktoré dotvárali spevácke prejavy, patrili Stefke Palovičovej.

    Večernú koncertnú hodinku otvorila ária „Měsíčku na nebi...“ z opery Rusalka českého hudobného skladateľa Antonína Dvořáka, ktorú interpretovala Miriam Žiarna. Spevácke číslo vystriedala Meditácia z opery Thaïs pre husle a klavír od Julesa Masseneta. Na husliach hral Rastislav Adamko a klavírneho partu sa zhostila Zuzana Zahradníková.

    Z opery Giussepe Verdiho – Traviata, predniesla Miriam Žiarna recitatív a áriu Violetty „Addio del passato...“. Prelúdium op. 28, č. 4 od Fryderyka Chopina klavírne stvárnila Stefka Palovičová. Na inštrumentálny prejav nadviazala ária Lauretty „O mio babbino caro“ z opery Gianni Schicchi od talianskeho hudobného skladateľa Giacoma Pucciniho, interpretovaná Martinou Procházkovou. Počas Noci hudby diváci zakúsili aj spomienky na detstvo Piotra Iľjiča Čajkovského, vo výbere z jeho baletu Luskáčik. Klavírnou štvorručnou hrou Alžbety Popaďákovej a Martina Jurča sa synagógou niesli melódie ruského tanca – Trepak a tanca Reed Flutes. Podmanivý hlas Miriam Žiarnej sa zaskvel v árii Mimmì „Mi chiamano Mimì...“ zo známej opery Bohèma od Giacoma Pucciniho. Tomáš Matis predniesol Nokturno č. 20 cis mol op. posth. od Fryderyka Chopina. V opernom repertoári večer pokračoval, tentokrát vynikol slávny duet pre soprán a mezzosoprán Barcarolle z opery Jacquesa Offenbacha – Hoffmanove poviedky. Spevácky prejav bravúrne zvládli Martina Procházková a Miriam Žiarna. Pred záverečnou fázou koncertu zaznela druhá časť štvorručnej suity od skladateľa P. D. Q. Bacha s názvom Toot Suite, II. OK Chorale. Klavírnej interpretácii vdýchli život Zuzana Zahradníková a David di Fiore.

    Posledná časť koncertu figurovala v znamení filmovej hudby 20. storočia. Z filmu Život je krásny bola interpretovaná skladba Smile od Nicola Piovaniho – Achinoam Nini v podaní Lenky Bednárovej. Skladbu Se tu fossi od skladateľa Ennia Morriconeho známu z filmu Kino Ráj, zaspievala Miriam Žiarna. Téma filmu Schindlerov zoznam od amerického skladateľa Johna Williamsa vtiahla divákov do hĺbky noci presvedčivým a zároveň citlivým husľovým stvárnením Rastislava Adamka s klavírnou spoluprácou Zuzany Zahradníkovej. Miriam Žiarna vynikajúco predniesla technicky náročnú vokálnu tému z filmu Vtedy na západe. Týmto číslom ukončila famózne spevácke a vokálne vyjadrenia skladieb júnovej ružomberskej Noci hudby. Na záver vznikol priestor pre vášnivé klavírne stvárnenie skladby La cumparsita od skladateľa Gerarda Matosa Rodrígueza vďaka Stefke Palovičovej.

    Bohatými, technicky neľahkými číslami interpretovanými členmi Katedry hudby sa potvrdilo, že verejnosť má záujem o náročnejšiu dramaturgiu, čoho dôkazom bola veľká obsadenosť ružomberskej synagógy. Účinkujúci priniesli tú najlepšiu klasiku z filmovej kultúry a rozpamätali sa na to, aké vzácne je vystupovať pred živým publikom.

     

    Autor: Lenka Bednárová (Katedra hudby, PF KU v Ružomberku)
    Foto: Marián Radvanský