Jeden klavír – štyri ruky

    Koncert bol realizovaný pod záštitou Katedry hudby PF KU v Ružomberku v spolupráci s občianskym združením EDUART.
    Jeden klavír – štyri ruky

    Po dlhšom čakaní sa milovníci umenia konečne dočkali. Hudobné ticho, ktoré so sebou priniesli protipandemické opatrenia, rozozvučal vo štvrtok, 24. februára o 17. hodine, v priestoroch Ružomberskej synagógy zvuk klavíra. Klavírny koncert dvoch vynikajúcich poľských klaviristov, Roberta Gawrońského a Jakuba Brawatu, bol verným dôkazom toho, že umenie je a bude i napriek všetkému stále živé.

    Koncert bol realizovaný pod záštitou Katedry hudby PF KU v Ružomberku v spolupráci s občianskym združením EDUART. 

    Poslucháčom sa na úvod prihovorila Zuzana Zahradníková, ktorá otvorila nielen tento koncert, ale verme, že i koncertnú sezónu. Dramaturgia koncertu zahŕňala klavírne skladby pre štyri ruky. Zazneli diela autorov rôznych štýlových období a národností. Výnimočnosť repertoáru sa odrážala najmä v pestrosti nálad a zvukových efektov nástroja. Dvojica interpretov dokonale preukázala svoju virtuozitu. 

    Robert Gawroński a Jakub Brawata pôsobia ako pedagógovia na univerzite Jána Dlugosza v Czestochowej (Instytut Muzyki Akademii im Jana Długosza w Częstochowie), s ktorou Katolícka univerzita spolupracuje už takmer dvadsať rokov. Návštevu dvojice zahŕňali i klavírne kurzy pre študentov klavírnej hry na katedre hudby. Klavírny koncert bol teda vyvrcholením ich pobytu na Slovensku.
    Nádhernými priestormi synagógy sa v úvode koncertu niesli tóny Fantázie f -mol, op. 103 z pera rakúskeho romantického skladateľa Franza Schuberta. Veľkolepá interpretácia tohto rozsiahleho diela plného citu nenechala ani jedného poslucháča chladným. Ako ďalšia zaznela skladba ruského skladateľa Sergeja Rachmaninova, 6 morceaux, op. 11 s časťami Barkarola – Scherzo – Ruská pieseň – Vals – Romanca a monumentálna Sláva, ktorú možno označiť za vyvrcholenie koncertu. Plnosť klavírneho zvuku a dokonalá súhra klavírnych virtuózov bola skutočne obdivuhodná. Dôkazom mimoriadnej hry bol potlesk poslucháčov.
     
    Druhý blok koncertného večera otvorilo dielo Petite Suite francúzskeho impresionistického skladateľa Clauda Debussyho. Rukami interpretov boli poslucháčom pretlmočené farebné tóny častí En bateau – Coertége – Menuet – Ballet. Farebnosť melodických línií sa príjemne prelínala s farebnosťou koncertných priestorov. Záver koncertu patril maďarskému skladateľovi György Ligetimu a výberu skladieb Induló – 3 svadobné tance – Sonatina – Allegro z jeho efektného diela 5 Pieces for piano 4 hands. Hravé rytmy a zvuky tejto skladby prednieslo poslucháčom klavírne duo s ľahkosťou a úsmevom na tvári, ktorý sa preniesol i na tváre publika. Pozitivizmus, ktorý sa v tomto diele objavil bol vynikajúcou bodkou večera.

    Návrat z dištančného priestoru nemohol byť príjemnejší. Veríme, že melódie tohto koncertu rozozvučali prachom zapadané nástroje koncertných sál a my sa budeme môcť opäť stretávať pri príjemných tónoch hudobníkov a zbierať ďalšie nezabudnuteľné umelecké zážitky, akým bol aj tento. 

    Autor článku: Kristína Magátová
    Autor fotografií: Zuzana Zahradníková
    (Katedra hudby, PF KU v Ružomberku)