Niekoľko postrehov k periodickému hodnoteniu, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti - VER 2022

    Vážené kolegyne, vážení kolegovia, študenti, dovoľujem si vám predniesť pár informácií a myšlienok k predmetnej problematike. Viaceré dosiahnuté výsledky pracovníkov KU v rámci periodického hodnotenia odrážajú vysoký kredit tvorivej činnosti v jednotlivých oblastiach výskumu na KU a vytvárajú vhodnú pracovnú atmosféru pre ďalší kvalitatívny postup.

    Periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vysokej školy sa realizuje v zmysle § 88a, Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a uskutočňuje na základe kritérií a metodiky na ich vyhodnotenie, ktoré vydáva ministerstvo školstva po predchádzajúcom vyjadrení orgánov reprezentácie vysokých škôl.

    Vysoká škola sa môže na základe výzvy vyhlásenej ministerstvom školstva podrobiť periodickému hodnoteniu výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti v jednotlivých oblastiach výskumu raz za šesť rokov spravidla na účely identifikácie medzinárodne porovnateľnej činnosti výskumných tímov a jednotlivcov, na účely udelenia oprávnenia na používanie označenia „výskumná univerzita“ a na účely posúdenia kvality úrovne výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti pri štandardoch pre študijný program a štandardoch pre habilitačné konanie a inauguračné konanie.

    Záverom roka 2022 boli zverejnené výsledky Periodického hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti – VER 2022, pričom viaceré výsledky, ktoré dosiahli pracovníci KU poukazujú na ich vysoký odborný kredit.

    V príspevku spomeniem dosiahnuté výsledky VER-2022 podľa jednotlivých fakúlt KU.

    V rámci periodického hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti za obdobie 2014 – 2019 bolo na Pedagogickej fakulte KU hodnotených spolu viac ako 120 zamestnancov fakulty. Predmetom hodnotenia bola oblasť „pedagogických vied“, „ekonomických vied“ a „sociálnej práce“.  Z jednotlivých výsledných profilov kvality najviac rezonuje oblasť „sociálnych vied“, ako aj oblasť „ekonomických vied“ na Pedagogickej fakulte KU. Samotnú oblasť „pedagogických vied“ je potrebné vnímať najmä v kontexte 26 hodnotených pracovísk na Slovensku, kde triedenie radí túto oblasť fakulty na popredné priečky v rámci celkového hodnotenia. Podrobnejšia analýza je dostupná na: https://www.ku.sk/fakulty-katolickej-univerzity/pedagogicka-fakulta/novinky/periodicke-hodnotenie-vyskumnej-vyvojovej-umeleckej-a-dalsej-tvorivej-cinnosti.html .

    Do periodického hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti za obdobie 2014 – 2019 bola zapojená aj Teologická fakulta KU, a to v rámci oblasti „pedagogických vied“, „filozofie a teológie“, ako aj oblasti „sociálnej práce“. Spolu 35 zamestnancov fakulty. Z výsledných profilov kvality najviac rezonuje oblasť „sociálnej práce“. V nemalej miere tiež oblasť „filozofie a teológie“. V rámci oblasti „pedagogických vied“ patrí fakulte v kontexte 26 hodnotených pracovísk Slovenska pozícia tesne nad vrchnou časťou polovice hodnoteného spektra.

    V rámci periodického hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti za obdobie 2014 – 2019 bola hodnotená Fakulta zdravotníctva KU v rámci jednej oblasti a to „zdravotnícke vedy“. V rámci sledovaného obdobia boli hodnotené výstupy 33 zamestnancov. Výsledný profil kvality pokrýva všetkých päť kvalitatívnych kategórií s ťažiskom primárne v medzinárodnej a národnej úrovni výstupov. Celkovo bolo hodnotených 12 pracovísk zo Slovenska, pričom fakulta sa umiestnila po prepočítaní hodnotenia podľa kritérií SAAVŠ tesne pod hranicou medzinárodne uznávanej kvality. Presnejšie o 0.02 bodu z hraničnej hodnoty. Zároveň je potrebné dodať, že žiadne z hodnotených pracovísk vyššie hodnotenie kvality nedosiahlo.  

    Filozofická fakulta KU bola v rámci hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti za obdobie 2014 – 2019 hodnotená spolu v šiestich oblastiach. Špecificky ide o oblasti „filológia“, „historické vedy“, „filozofia a teológia“, „masmediálne a komunikačné vedy, „psychológia“ a „politické vedy. V súlade s kritériami pre hodnotenie bolo posudzovaných spolu 48 zamestnancov. Profily kvality jednotlivých oblastí po prepočítaní hodnotenia podľa kritérií SAAVŠ pokrývajú rozsah interpretovateľný ako národne uznávaná kvalita až po významne medzinárodnú kvalitu. Najviac rezonujúcimi profilmi sú z tohto pohľadu oblasti „filológie“ a „historických vied“. Nemenej významným výsledkom je oblasť „filozofie a teológie“ a „psychológie“.

    V periodickom hodnotení výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vysokých škôl sa hodnotila činnosť výskumných tímov alebo činnosť jednotlivcov navrhnutých ministerstvu školstva vysokou školou spomedzi vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov a umeleckých pracovníkov, ktorí uskutočňujú výskumnú, vývojovú, umeleckú a ďalšiu tvorivú činnosť na medzinárodnej úrovni, podieľajú sa na uskutočňovaní študijných programov druhého stupňa a študijných programov tretieho stupňa a spĺňajú ďalšie podmienky určené vo výzve.

    Zverejnené výsledky Periodického hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti, kde z dôvodu lepšej objektivity hodnotenia bolo rámcovo zapojených 165 zahraničných odborníkov, poukazuje na značný potenciál pracovníkov KU. Tento bude vhodné podporovať tak, aby pri ďalšom hodnotení boli dosiahnuté ešte lepšie výsledky.

    S úctou doc. RNDr. Miroslav Rusko, PhD., prorektor pre vedu a umenie