Erasmus+ mobilita v srdci Solúna

UOM je verejnou univerzitou so sídlom v druhom najväčšom gréckom meste – Solúne. Bola založená v roku 1948 ako School of Higher Industrial Studies a dnes patrí medzi najvýznamnejšie inštitúcie vysokoškolského vzdelávania v Grécku. Univerzita pozostáva z 4 fakúlt (8 katedier), ktoré ponúkajú široké spektrum študijných odborov v oblastiach ekonómie, financií, medzinárodných a európskych štúdií, politológie, aplikovanej informatiky, vzdelávania, sociálnej politiky a hudobnej vedy. Na UOM v súčasnosti študuje zhruba 15 000 študentov v bakalárskom stupni štúdia a takmer 4 tisíc v magisterskom a doktorandskom štúdiu.
Významným pilierom jej rozvoja je medzinárodná spolupráca. Univerzita je dlhodobým a aktívnym partnerom programu Erasmus+, v rámci ktorého prijíma a vysiela študentov aj zamestnancov z/do celej Európy, ale je súčasťou aj mimoeurópskych grantových schém. Vyučovanie pre zahraničných študentov prebieha prevažne v anglickom jazyku, čo uľahčuje integráciu a podporuje multikultúrne prostredie.
Agendu medzinárodných vzťahov UOM zastrešuje na celouniverzitnej úrovni International and Public Relations Department, no mobility študentov sú administrované najmä prostredníctvom kancelárie Erasmus+. Maria Chanioti, Sandy Tsagka a Aggelika Koutsi poskytli počas možnosť porovnať činnosť UOM a KU v oblasti mobilít študentov a zamestnancov. Na UOM dominujú predovšetkým mobility prichádzajúcich študentov (zhruba 100/akademický rok) a odchádzajúcich mobilít študentov (zhruba 250/akademický rok). V porovnaní s KU sú tieto čísla väčšie, no ak porovnáme počty študentov na UOM (zhruba 19 tisíc) a KU (zhruba 3,7 tisíc), KU je s UOM porovnateľná v pomere realizovaných mobilít študentov. Aj napriek tomu, že UOM neposkytuje študijné programy, ktoré by boli realizované plne v anglickom jazyku, ponúka širokú paletu predmetov vyučovaných v anglickom jazyku, čo sa prejavuje aj väčším záujmom o štúdium v rámci programu Erasmus+. Ak ide o administrácia mobilít odchádzajúcich študentov, proces ich selekcie je v plnej kompetencii jednotlivých fakúlt. KU je pri porovnaní mobilít zamestnancov (výučba/školenie) s UOM lepšie, keďže ich ročne vysiela zruba 120, pričom UOM len 50. Tu je obmedzujúcim prvkom na UOM umožnenie realizácii mobility pracovníkom, ktorí majú na UOM odpracovaných minimálne 5 rokov.
Záujem o spoluprácu s KU bol zo strany UOM potvrdený najmä v oblasti špeciálnej pedagogiky (Syriopoulou-Delli Christine) a celoživotného vzdelávania (Training and Lifelong Learning Center). Rovnako sa zaujímali pracovníci novo vzniknutého Student Counseling and Support Center o činnosť Poradenského centra na KU a prejavili záujem o realizácii mobility školenie v rámci týchto pracovísk KU.
Okrem problematiky mobilít bol priestor na diskusiu a porovnanie vysokoškolských systémov v Grécku a na Slovensku, ale ja politickom a ekonomickom dianí v oboch krajinách. Z rozhovorov vyplynulo, že vysokoškolské štúdium na gréckych univerzitách je menej flexibilné, než na Slovensku. Prijímanie študentov je univerzity je centrálne riadené štátom - študenti sú umiestňovaní podľa národných výsledkov skúšok (Panhellenic Exams). Štátne verejné univerzity sú pre domácich a EÚ študentov bezplatné v bakalárskom stupni. Magisterské programy môžu mať poplatky. Bakalárske štúdium zvyčajne trvá 4 roky, magisterské 1–2 rokov (podľa odboru), doktorát 3 a viac rokov. Štúdium je však v mnohých prípadoch oveľa dlhšie a prechod študentov medzi fakultami, či univerzitami je minimalizovaný. Systém hodnotenia je plne kompatibilný s ECTS, väčšina predmetov má vysokú hodinovú dotáciu (napr. 5–6 ECTS). Študenti majú možnosť využívať silný sociálny systém (napr. bezplatné učebnice, príspevky na jedlo, ubytovanie pre sociálne slabších). Na univerzite však počas mobility prebiehal štrajk študentov v dôsledku okliešťovania týchto benefitov súčasnou vládou. Grécke univerzity možno zhodnotiť ako veľmi spoločenské, na univerzitách sú aktívne študentské združenia, najmä cez rôzne kultúrne akcie, ale bežné sú protesty. Na Slovensku je študentský život viac orientovaný na akademický výkon a prax, so slabšou tradíciou aktivizmu.
Kampus UOM, ktorý tvorí komplex prepojených budov pôsobí ako bludisko, no ponúka moderné učebné priestory, knižnicu, športoviská i kultúrne zázemie. Knižnica (otvorená pondelok až sobotu v časoch 8.00-20.00) poskytuje priestor pre štúdium a prístup k fyzickým i elektronickým zdrojom. Sprievodcom univerzitnou knižnicou bola Fotini Polymeraki, ktorá sa venuje v knižnici digitálnym fondom. Riaditeľka knižnice zároveň prijala do knižničného fondu dar, publikáciu Biblia v obrazoch Vincenta Hložníka.
Samotné mesto je križovatkou kultúr, kde sa prelína história, kultúra a moderná architektúra. Solún, alebo grécke pomenovanie Thessaloniki, získal svoj názov po nevlastnej sestre Alexandra Veľkého, aj keď ho založil jeden z jeho generálov nástupcov, Kassandros (315 pred Kr.). Prítomnosť Alexandra Veľkého je zreteľná nie len v exteriéroch, najmä v podobe jeho sochy na lokálnej promenáde, ale aj v priestoroch Múzea súčasnej architektúry, kde tamojšej súkromnej zbierke dominuje jeho portrét od Andyho Warhola.
V 9. storočí bol Solún dôležitým kultúrnym a administratívnym centrom Byzantskej ríše a zároveň mestom s početnou slovanskou populáciou. Zohráva kľúčovú úlohu v živote svätých Cyrila a Metoda, pretože práve tu sa obaja bratia narodili, vyrastali a získali vzdelanie, ktoré neskôr využili pri svojom misijnom poslaní medzi Slovanmi. V Solúne sa dnes nachádza Bazilika svätých Cyrila a Metoda (Ἅγιοι Κύριλλος καὶ Μεθόδιος) – gréckokatolícky kostol, ktorý pripomína ich solúnske korene a duchovné dedičstvo.
Súčasný Solún možno nazvať aj študentským mestom, keďže sa v ňom nachádza aj najväčšia univerzita v Grécku, Aristotle University of Thessaloniky, ale aj ďalšie menšie súkromné vysokoškolské inštitúcie. Celkovo tak vďaka tomu žije v meste viac ako 60 tisíc vysokoškolských študentov, čo je badať najmä v rušnom spoločenskom živote.
UOM je inšpiratívnym miestom pre štúdium a výmenu skúseností, ktoré spája tradíciu gréckej vzdelanosti s modernými európskymi trendmi v oblasti vzdelávania, výskumu a internacionalizácie.
